przedszkole.jpg

Prawie dwa i pól tysiąca lat temu Platon powiedział: "(...) od wczesnej młodości trzeba być wdrażanym do radości i zmartwienia z powodu tych rzeczy, którymi należy się cieszyć i martwić; na tym bowiem polega należyte wychowanie."

Wydaje się, że maksyma starożytnego Geniusza jest kwintesencją roli przedszkola w życiu dziecka. Właśnie doświadczenie własnej emocjonalności, umiejętności radzenia sobie z nią w otoczeniu innym jak rodzina, wśród bardzo wielu ludzi o różnych temperamentach, potrzebach i własnym Ja. Ponieważ, jak twierdził Arystoteles - cnoty nabywa się poprzez działanie od najwcześniejszych lat życia, a nie przez moralizowanie i nauczanie w ławce.

Swobodny kontakt z innym człowiekiem, doświadczenia nabyte w przedszkolu są najbardziej trwałym fundamentem do budowania charakteru.

Targają małym człowiekiem uczucia i namiętności takie same, jakich doświadczamy my- dorośli, różnica jednak polega na tym, że dziecko nie ma pojęcia, jak sobie z nimi radzić. Niestety, aby zapanować nad nimi - trzeba ich doświadczyć. Nie zawsze jest to przyjemne. Pojawia się lęk, gniew, złość, chęć odwetu lecz chcąc zaspokoić rozwojową w tym wieku potrzebę bycia razem, dziecko decyduje się na kontakt z rówieśnikami mimo wszystko.

Umożliwiamy im to, stwarzając warunki do bezpiecznego doświadczania otaczającej rzeczywistości. Nie zachłysnęliśmy się nowoczesnością, sięgamy do sprawdzonych przez wieki rozwiązań, poczynając od starożytnych myślicieli poprzez tradycje ludowe, przez pryzmat, których obserwujemy przyrodę- odwieczny jej rytm, jest być może najlepszym lekarstwem na zatrzymanie się w oszalałym pędzie współczesnego świata.

Celem naszym jest postawienie fundamentów pod przyszły ogromny gmach, który nazywa się osobowością. Doskonaląc cały czas wiedzę i umiejętności, co dzień przyglądając się uważnie powierzonym nam dzieciom, chcemy zapewnić im jak najlepszy start w życie- szczęśliwe życie. Mocno w to wierzymy

Grono pedagogiczne i pracownicy Przedszkola nr 13 Mała Akademia